Lalique

Deze twee presse-papiers “Taureau Sacré” zijn door René Lalique in 1938 gemaakt voor Rotterdam Lloyd Royal dutch Mail in een gelimiteerde editie van 100 stuks. De beeldjes zijn gemaakt van gesatineerd persglas (clear glass, mould-blown, frosted and polished).

Voor beide lacunes is een siliconenmal gemaakt en deze is afgegoten in gips.

Het Rozenservies

Het Rozenservies is het grootst bekende servies van Loosdrecht porselein en het staat tentoongesteld in Kasteel-museum Sypesteyn. Sypesteyn heeft de grootste verzameling Hollands porselein (Weesp, Loosdrecht en Amstel). Het Rozenservies bestaat uit 144 delen. Een groot aantal stukken van het servies zijn gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt. Hieronder een aantal voor en na foto’s van de verschillende gerestaureerde stukken:

De deksel was eerder gerestaureerd. De oude verf en lijm zijn door ouderdom vergeeld. De deksel is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw gelijmd en geretoucheerd.

Krammen werden in het verleden gebruikt om porselein te restaureren omdat hele sterke lijmen nog niet bestonden. Er werden gaatjes in het porselein geboord waar de krammen in werden geplaatst. Dit was een moeilijke klus en vereiste veel ervaring om dit goed te kunnen uitvoeren. Deze manier van restaureren wordt nu niet meer gedaan. Om deze reden is besloten de krammen te behouden.

Het Rozenservies is onderdeel van de vaste opstelling in Kasteel-museum Sypesteyn

Magelein glas

Van dit 15e eeuwse glas ontbreekt een deel. Het groene glas is door de ouderdom aangetast. Het deel wat aangevuld is met de restauratie is gemaakt van groene kunsthars. De veroudering is niet geïmiteerd, zodat duidelijk is waar de aanvulling zich bevindt.

Witte schaal met goudlak-restauratie

Deze moderne witte schaal gemaakt door Paula Huizenga) is op verzoek van de klant gerestaureerd op de Japanse manier. De gouden lijnen vormen een aanvulling op het mooie, strakke ontwerp. De breuk wordt niet onzichtbaar gemaakt, maar als ‘geschiedenis van het object’ gezien.

Oude restauraties

Aardewerken potten werden al in de Romeinse tijd gerestaureerd. Vroeger deed men dat door gebruik te maken van krammen. De japanners restaureerden sinds de 15e eeuw met goudlak, kintsugi genoemd.

Een voorbeeld van een restauratie met krammen aan een schaal van Loosdrecht porselein vindt u hieronder. Het was echt vakwerk. Er werden gaatjes in het porselein of aardewerk geboord en de kram moest precies passen. Sommige krammen werden heel mooi versierd en van goud of zilver gemaakt.

In mijn atelier krijg ik regelmatig stukken binnen die op een hele creatieve manier zijn gerestaureerd. Hieronder twee voorbeelden:

Een vaas gerestaureerd voor gebruik

Deze glazen vaas is gebroken. Een gewone restauratie met speciale glaslijm is niet geschikt voor gebruik. Het water is de vaas kruipt langzaam tussen lijm en glas waardoor de verlijming instabiel wordt. De waterdruk versnelt dit proces.

In overleg met de klant is besloten een plastic bakje on de bodem van de vaas te lijmen. Dit bakje is voor water en bloemen. Er omheen blijft het droog. Na verlijming van het glas is er niets meer van te zien en de eigenaar van de vaas kan deze weer met beleid gebruiken.

Bodemvondst

Deze scherven zijn in de bodem in Noord-Holland gevonden. Meestal ontbreken er veel scherven en worden slechts delen van borden gevonden. Dit bord is redelijk compleet, compleet genoeg om helemaal te kunnen aanvullen.

Het is een schaal op voet, gemaakt van een gelige klei met tinglazuur, en gedecoreerd. Na het puzzelen zijn de stukken gelijmd met een reversibele lijm. De ontbrekende delen zijn met behulp van siliconen mallen aangevuld in gips. In overleg met de klant is de restauratie minimaal: alleen de vorm is aangevuld, de aanvulling is niet geretoucheerd.

Loosdrecht damsteen

Deze damsteen is gemaakt door de porseleinfabriek van Dominee Mol in Loosdrecht. Hij is gesigneerd met het merkteken “m:ol” . De damsteen heeft een oude restauratie (twee bovenste foto’s) . Deze is weggehaald en de lacune is aangevuld en geretoucheerd (onderste foto’s).

Gegraveerd glas

Glas voor en na restauratie

Dit glas lag al jaren bij iemand in de kast. Het heeft een bijzondere gravure. Na verlijming bleek dat het nagenoeg compleet is. Zeer de moeite waard om netjes in elkaar te laten lijmen!

Delft bord

Dit bord had een lelijke, verouderde restauratie. Een nieuwe restauratie geeft het weer een fris uiterlijk.