Flower of life

Dit glazen kunstwerk van een Chinese kunstenaar heet “Flower of Life”. Het is een bloem die uit zeven blaadjes bestaat. De bloem staat op een voet en een steel. De steel is omwikkeld door gedraaide glazen staven. Het kunstwerk is tot groot verdriet van de eigenaar in acht grote stukken gevallen en wat kleinere stukjes.

De raakvlakken van de breuknaden zijn klein. Dat betekent dat een verlijming vrij kwetsbaar is en snel los zou kunnen komen. Om het geheel stabieler te maken is gekozen voor ondersteuning met zilver. Deze multidisciplinaire restauratie wordt in samenwerking met een metaalrestaurator uitgevoerd.

De zilveren ringetjes en plaatjes zijn speciaal op maat gemaakt door metaalrestaurator Ingeborg Kroon. Op de foto’s hierboven is het gebruik van het zilver goed te zien. Aan de onderkant van de bloem zijn zes zilveren plaatjes geplaatst voor extra stevigheid en de twee breuken in de steel zijn omringt met een zilveren ringetje. Het geheel is met een sterke kunsthars gelijmd. Hieronder het eindresultaat:

Het eindresultaat

Lalique

Deze twee presse-papiers “Taureau Sacré” zijn door René Lalique in 1938 gemaakt voor Rotterdam Lloyd Royal dutch Mail in een gelimiteerde editie van 100 stuks. De beeldjes zijn gemaakt van gesatineerd persglas (clear glass, mould-blown, frosted and polished).

Er is gekozen voor een restauratie in de stijl van de Japanse Kintsugi restauraties, waarbij het ontbrekende deel wordt aangevuld en verguld.

Voor beide lacunes is een siliconenmal gemaakt en deze is afgegoten in gips. Hieronder een foto van het beeldje met de aanvulling in gips:

Hierna zijn de gipsen aanvullingen verguld met bladgoud:

Lalique is een bekende naam in de wereld van glaskunst en staat vooral bekend om zijn prachtige en verfijnde glascreaties. Het bedrijf werd opgericht door René Lalique, een Franse glaskunstenaar en juwelier, aan het einde van de 19e eeuw.

Glas gemaakt door Lalique is buitengewoon in zijn schoonheid en vakmanschap. René Lalique stond bekend om zijn innovatieve benadering van glas en het gebruik van nieuwe technieken en materialen in zijn ontwerpen. Hij combineerde glas met materialen zoals edelstenen, ivoor en metaal om unieke en opvallende stukken te creëren.

Lalique-glas wordt gekenmerkt door zijn verfijnde details en delicate ornamenten. Veel van de ontwerpen bevatten gebeeldhouwde figuren, bloemenmotieven en dieren, die met de hand zijn gemaakt door bekwame ambachtslieden. Het glas wordt vaak geëtst, gesneden of gepolijst om een ​​mooie textuur en een spel van licht en schaduw te creëren.

Wat Lalique-glas echt opmerkelijk maakt, is de transparantie en helderheid van het materiaal. Het glas lijkt bijna te stralen met een innerlijk licht, waardoor het een tijdloze en elegante uitstraling heeft. Lalique-glas kan verschillende kleuren hebben, variërend van helder kristal tot zachte pasteltinten of diepe, rijke tinten.

De ontwerpen van Lalique hebben vele toepassingen gehad, waaronder vazen, schalen, parfumflessen, kroonluchters en zelfs architectonische elementen zoals glas-in-loodramen. Veel van deze stukken zijn verzamelobjecten geworden en worden gewaardeerd om hun artistieke waarde en vakmanschap.

Het Lalique-glas heeft een blijvende invloed gehad op de wereld van glaskunst en wordt nog steeds geproduceerd door het bedrijf dat René Lalique heeft opgericht. Het erfgoed van Lalique wordt voortgezet door getalenteerde glaskunstenaars en ambachtslieden die de tradities en technieken van het merk in ere houden.

Al met al is Lalique-glas een symbool geworden van verfijning, schoonheid en vakmanschap. Het heeft de tand des tijds doorstaan ​​en blijft een geliefd en bewonderd onderdeel van de glaskunstwereld.

Magelein glas

Van dit 15e eeuwse glas ontbreekt een deel. Het groene glas is door de ouderdom aangetast. Het deel wat aangevuld is met de restauratie is gemaakt van groene kunsthars. De veroudering is niet geïmiteerd, zodat duidelijk is waar de aanvulling zich bevindt.

Een vaas gerestaureerd voor gebruik

Deze glazen vaas is gebroken. Een gewone restauratie met speciale glaslijm is niet geschikt voor gebruik. Het water is de vaas kruipt langzaam tussen lijm en glas waardoor de verlijming instabiel wordt. De waterdruk versnelt dit proces.

In overleg met de klant is besloten een plastic bakje on de bodem van de vaas te lijmen. Dit bakje is voor water en bloemen. Er omheen blijft het droog. Na verlijming van het glas is er niets meer van te zien en de eigenaar van de vaas kan deze weer met beleid gebruiken.

Gegraveerd glas

Glas voor en na restauratie

Dit glas lag al jaren bij de eigenaar kapot in de kast. Het heeft een bijzondere gravure. Na verlijming bleek dat het nagenoeg compleet is. Zeer de moeite waard!

Er zijn verschillende redenen waarom iemand ervoor zou kunnen kiezen om een gebroken glas te restaureren in plaats van het weg te gooien. Hier zijn een paar mogelijke redenen:

Historische of sentimentele waarde: Het glas kan deel uitmaken van een erfstuk of een waardevol historisch object zijn. Het restaureren ervan kan helpen om de oorspronkelijke schoonheid en integriteit van het stuk te behouden, waardoor het zijn historische of sentimentele waarde behoudt. Het kan een tastbare connectie vormen met het verleden en een belangrijk onderdeel zijn van iemands erfgoed.

Uniek ontwerp of vakmanschap: Het glas kan een uniek ontwerp hebben of gemaakt zijn met behulp van ambachtelijke technieken die tegenwoordig niet meer worden gebruikt. Het restaureren ervan biedt de mogelijkheid om deze speciale kenmerken te behouden en te bewonderen. Het kan dienen als een waardevol voorbeeld van ambachtelijk vakmanschap en een bron van inspiratie voor hedendaagse kunstenaars en ontwerpers.

Het is belangrijk op te merken dat niet alle gebroken glazen geschikt zijn om te worden gerestaureerd. Soms is de schade te groot of is het restauratieproces te complex of kostbaar. In dergelijke gevallen kan het raadzaam zijn om professioneel advies in te winnen voordat besloten wordt om tot restauratie over te gaan.