Flower of life

Dit glazen kunstwerk van een Chinese kunstenaar heet “Flower of Life”. Het is een bloem die uit zeven blaadjes bestaat. De bloem staat op een voet en een steel. De steel is omwikkeld door gedraaide glazen staven. Het kunstwerk is tot groot verdriet van de eigenaar in acht grote stukken gevallen en wat kleinere stukjes.

De raakvlakken van de breuknaden zijn klein. Dat betekent dat een verlijming vrij kwetsbaar is en snel los zou kunnen komen. Om het geheel stabieler te maken is gekozen voor ondersteuning met zilver. Deze multidisciplinaire restauratie wordt in samenwerking met een metaalrestaurator uitgevoerd.

De zilveren ringetjes en plaatjes zijn speciaal op maat gemaakt door metaalrestaurator Ingeborg Kroon. Op de foto’s hierboven is het gebruik van het zilver goed te zien. Aan de onderkant van de bloem zijn zes zilveren plaatjes geplaatst voor extra stevigheid en de twee breuken in de steel zijn omringt met een zilveren ringetje. Het geheel is met een sterke kunsthars gelijmd. Hieronder het eindresultaat:

Het eindresultaat

Lalique

Deze twee presse-papiers “Taureau Sacré” zijn door René Lalique in 1938 gemaakt voor Rotterdam Lloyd Royal dutch Mail in een gelimiteerde editie van 100 stuks. De beeldjes zijn gemaakt van gesatineerd persglas (clear glass, mould-blown, frosted and polished).

Er is gekozen voor een restauratie in de stijl van de Japanse Kintsugi restauraties, waarbij het ontbrekende deel wordt aangevuld en verguld.

Voor beide lacunes is een siliconenmal gemaakt en deze is afgegoten in gips. Hieronder een foto van het beeldje met de aanvulling in gips:

Hierna zijn de gipsen aanvullingen verguld met bladgoud:

Magelein glas

Van dit 15e eeuwse glas ontbreekt een deel. Het groene glas is door de ouderdom aangetast. Het deel wat aangevuld is met de restauratie is gemaakt van groene kunsthars. De veroudering is niet geïmiteerd, zodat duidelijk is waar de aanvulling zich bevindt.

Een vaas gerestaureerd voor gebruik

Deze glazen vaas is gebroken. Een gewone restauratie met speciale glaslijm is niet geschikt voor gebruik. Het water is de vaas kruipt langzaam tussen lijm en glas waardoor de verlijming instabiel wordt. De waterdruk versnelt dit proces.

In overleg met de klant is besloten een plastic bakje on de bodem van de vaas te lijmen. Dit bakje is voor water en bloemen. Er omheen blijft het droog. Na verlijming van het glas is er niets meer van te zien en de eigenaar van de vaas kan deze weer met beleid gebruiken.

Gegraveerd glas

Glas voor en na restauratie

Dit glas lag al jaren bij iemand in de kast. Het heeft een bijzondere gravure. Na verlijming bleek dat het nagenoeg compleet is. Zeer de moeite waard om netjes in elkaar te laten lijmen!