Wat is Kintsugi?

Kintsugi is een traditionele Japanse kunstvorm die zich richt op het herstellen van gebroken keramiek met behulp van goudlak. Het woord “kintsugi” betekent letterlijk “gouden verbinding” en symboliseert de filosofie van het omarmen van imperfectie en het vinden van schoonheid in gebrokenheid.

De techniek van kintsugi is ontstaan in de 15e eeuw en werd populair tijdens de Japanse Muromachi-periode. Het idee achter kintsugi is om de gebroken keramiek niet te verbergen, maar juist te accentueren en te benadrukken. In plaats van het gebruik van gewone lijm om de stukken bij elkaar te houden, worden ze met goudlak aan elkaar bevestigd. Het resultaat is een kunstwerk waarbij de breuklijnen met goud worden benadrukt, waardoor ze een prominent onderdeel van het object worden.

De restauratie van keramiek met kintsugi gaat verder dan alleen het herstellen van functionaliteit. Het is een manier om de geschiedenis van het object te eren en te vieren. Door de breuklijnen met goud te markeren, wordt de gebrokenheid erkend en geaccepteerd als onderdeel van het verhaal van het object. Het object wordt opnieuw waardevol gemaakt door de zichtbare reparaties, en het krijgt een nieuw leven met een unieke esthetiek.

De filosofie achter kintsugi heeft diepe wortels in het Japanse concept van “wabi-sabi”, dat de schoonheid van vergankelijkheid en imperfectie benadrukt. In plaats van perfectie na te streven, waardeert kintsugi de schoonheid die voortkomt uit de vergankelijkheid van objecten. Het herinnert ons eraan dat niets in het leven eeuwig is en dat het omarmen van onze gebreken en littekens ons leven verrijkt.

Kintsugi-restauratie is niet alleen beperkt tot keramiek, maar kan ook worden toegepast op andere materialen zoals glas en porselein. Het proces van kintsugi vereist vaardigheid en geduld. Het begint met het reinigen van de gebroken stukken en het zorgvuldig aan elkaar bevestigen met de goudlak. Vervolgens wordt het oppervlak gepolijst om een naadloze afwerking te creëren. Het resultaat is een object dat zowel zijn geschiedenis als zijn nieuwe gouden verbindingen laat zien.

Kintsugi-restauratie op keramiek heeft de afgelopen jaren wereldwijd aan populariteit gewonnen. Het wordt niet alleen gebruikt om gebroken voorwerpen te repareren, maar ook als een moderne kunstvorm waarbij nieuwe objecten met opzet worden gebroken om ze vervolgens met kintsugi te herstellen. Dit creëert unieke en expressieve kunstwerken die de schoonheid van vergankelijkheid en herstel benadrukken.

Kintsugi-restauratie op keramiek is meer dan alleen een techniek om gebroken objecten te herstellen. Het is een filosofie en een kunstvorm die ons eraan herinnert dat gebrokenheid en imperfectie deel uitmaken van ons leven. Het viert de schoonheid van herstel en nodigt ons uit om onze eigen littekens te omarmen, zowel fysiek als emotioneel.

Lalique

Deze twee presse-papiers “Taureau Sacré” zijn door René Lalique in 1938 gemaakt voor Rotterdam Lloyd Royal dutch Mail in een gelimiteerde editie van 100 stuks. De beeldjes zijn gemaakt van gesatineerd persglas (clear glass, mould-blown, frosted and polished).

Er is gekozen voor een restauratie in de stijl van de Japanse Kintsugi restauraties, waarbij het ontbrekende deel wordt aangevuld en verguld.

Voor beide lacunes is een siliconenmal gemaakt en deze is afgegoten in gips. Hieronder een foto van het beeldje met de aanvulling in gips:

Hierna zijn de gipsen aanvullingen verguld met bladgoud:

Lalique is een bekende naam in de wereld van glaskunst en staat vooral bekend om zijn prachtige en verfijnde glascreaties. Het bedrijf werd opgericht door René Lalique, een Franse glaskunstenaar en juwelier, aan het einde van de 19e eeuw.

Glas gemaakt door Lalique is buitengewoon in zijn schoonheid en vakmanschap. René Lalique stond bekend om zijn innovatieve benadering van glas en het gebruik van nieuwe technieken en materialen in zijn ontwerpen. Hij combineerde glas met materialen zoals edelstenen, ivoor en metaal om unieke en opvallende stukken te creëren.

Lalique-glas wordt gekenmerkt door zijn verfijnde details en delicate ornamenten. Veel van de ontwerpen bevatten gebeeldhouwde figuren, bloemenmotieven en dieren, die met de hand zijn gemaakt door bekwame ambachtslieden. Het glas wordt vaak geëtst, gesneden of gepolijst om een ​​mooie textuur en een spel van licht en schaduw te creëren.

Wat Lalique-glas echt opmerkelijk maakt, is de transparantie en helderheid van het materiaal. Het glas lijkt bijna te stralen met een innerlijk licht, waardoor het een tijdloze en elegante uitstraling heeft. Lalique-glas kan verschillende kleuren hebben, variërend van helder kristal tot zachte pasteltinten of diepe, rijke tinten.

De ontwerpen van Lalique hebben vele toepassingen gehad, waaronder vazen, schalen, parfumflessen, kroonluchters en zelfs architectonische elementen zoals glas-in-loodramen. Veel van deze stukken zijn verzamelobjecten geworden en worden gewaardeerd om hun artistieke waarde en vakmanschap.

Het Lalique-glas heeft een blijvende invloed gehad op de wereld van glaskunst en wordt nog steeds geproduceerd door het bedrijf dat René Lalique heeft opgericht. Het erfgoed van Lalique wordt voortgezet door getalenteerde glaskunstenaars en ambachtslieden die de tradities en technieken van het merk in ere houden.

Al met al is Lalique-glas een symbool geworden van verfijning, schoonheid en vakmanschap. Het heeft de tand des tijds doorstaan ​​en blijft een geliefd en bewonderd onderdeel van de glaskunstwereld.

Witte schaal met goudlak-restauratie

Deze moderne witte schaal gemaakt door Paula Huizenga) is op verzoek van de klant gerestaureerd op de Japanse manier. De gouden lijnen vormen een aanvulling op het mooie, strakke ontwerp. De breuk wordt niet onzichtbaar gemaakt, maar als ‘geschiedenis van het object’ gezien.