Chinese monochroom blauwe vaas

Deze porseleinen vaas is in twee stukken gebroken. Hierdoor kan je goed zien hoe de vaas is gemaakt: het onderste deel en het bovenste deel zijn apart op een wiel gedraaid. Vervolgens zijn de twee delen aan elkaar bevestigd met natte klei en is de vaas gebakken in de oven. Ondanks het feit dat deze verbinding sterk genoeg is, blijft het de zwakste plek van de vaas. Op het moment dat er spanning op de vaas komt, kan het gebeuren dat de vaas juist op deze plek breekt.

Vaas na restauratie

Het Rozenservies

Het Rozenservies is het grootst bekende servies van Loosdrecht porselein en het staat tentoongesteld in Kasteel-museum Sypesteyn. Sypesteyn heeft de grootste verzameling Hollands porselein (Weesp, Loosdrecht en Amstel). Het Rozenservies bestaat uit 144 delen. Een groot aantal stukken van het servies zijn gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt. Hieronder een aantal voor en na foto’s van de verschillende gerestaureerde stukken:

De deksel was eerder gerestaureerd. De oude verf en lijm zijn door ouderdom vergeeld. De deksel is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw gelijmd en geretoucheerd.

Krammen werden in het verleden gebruikt om porselein te restaureren omdat hele sterke lijmen nog niet bestonden. Er werden gaatjes in het porselein geboord waar de krammen in werden geplaatst. Dit was een moeilijke klus en vereiste veel ervaring om dit goed te kunnen uitvoeren. Deze manier van restaureren wordt nu niet meer gedaan. Om deze reden is besloten de krammen te behouden.

Het Rozenservies is onderdeel van de vaste opstelling in Kasteel-museum Sypesteyn

Witte schaal met goudlak-restauratie

Deze moderne witte schaal gemaakt door Paula Huizenga) is op verzoek van de klant gerestaureerd op de Japanse manier. De gouden lijnen vormen een aanvulling op het mooie, strakke ontwerp. De breuk wordt niet onzichtbaar gemaakt, maar als ‘geschiedenis van het object’ gezien.

Een vaas gerestaureerd voor gebruik

Deze glazen vaas is gebroken. Een gewone restauratie met speciale glaslijm is niet geschikt voor gebruik. Het water is de vaas kruipt langzaam tussen lijm en glas waardoor de verlijming instabiel wordt. De waterdruk versnelt dit proces.

In overleg met de klant is besloten een plastic bakje on de bodem van de vaas te lijmen. Dit bakje is voor water en bloemen. Er omheen blijft het droog. Na verlijming van het glas is er niets meer van te zien en de eigenaar van de vaas kan deze weer met beleid gebruiken.

Bodemvondst

Deze scherven zijn in de bodem in Noord-Holland gevonden. Meestal ontbreken er veel scherven en worden slechts delen van borden gevonden. Dit bord is redelijk compleet, compleet genoeg om helemaal te kunnen aanvullen.

Het is een schaal op voet, gemaakt van een gelige klei met tinglazuur, en gedecoreerd. Na het puzzelen zijn de stukken gelijmd met een reversibele lijm. De ontbrekende delen zijn met behulp van siliconen mallen aangevuld in gips. In overleg met de klant is de restauratie minimaal: alleen de vorm is aangevuld, de aanvulling is niet geretoucheerd.

Loosdrecht damsteen

Deze damsteen is gemaakt in de porseleinfabriek van Dominee Mol in Loosdrecht. Hij is gesigneerd met het merkteken “m:ol” . De damsteen heeft een oude restauratie (twee bovenste foto’s) . Deze oude restauraties zijn weggehaald, de damsteen is schoongemaakt, en de lacune is aangevuld, gepolijst en geretoucheerd (onderste foto’s).

De geschiedenis van Loosdrecht Porselein gaat terug tot 1774, toen de fabriek werd opgericht door Samuel van Eenhoorn. Van Eenhoorn was een ervaren porseleinschilder en hij besloot zijn eigen fabriek te starten om hoogwaardig porselein te produceren. Het porselein van Loosdrecht werd al snel bekend om zijn kwaliteit en vakmanschap.

Het porselein van Loosdrecht is met de hand beschilderd en staat bekend om zijn verfijnde ontwerpen en gedetailleerde decoraties. De fabriek produceert een breed scala aan porseleinproducten, waaronder serviesgoed, vazen, beeldjes en andere decoratieve objecten. Elk stuk porselein wordt zorgvuldig vervaardigd door ervaren ambachtslieden die de tradities van het porselein maken beheersen.

Gegraveerd glas

Glas voor en na restauratie

Dit glas lag al jaren bij de eigenaar kapot in de kast. Het heeft een bijzondere gravure. Na verlijming bleek dat het nagenoeg compleet is. Zeer de moeite waard!

Er zijn verschillende redenen waarom iemand ervoor zou kunnen kiezen om een gebroken glas te restaureren in plaats van het weg te gooien. Hier zijn een paar mogelijke redenen:

Historische of sentimentele waarde: Het glas kan deel uitmaken van een erfstuk of een waardevol historisch object zijn. Het restaureren ervan kan helpen om de oorspronkelijke schoonheid en integriteit van het stuk te behouden, waardoor het zijn historische of sentimentele waarde behoudt. Het kan een tastbare connectie vormen met het verleden en een belangrijk onderdeel zijn van iemands erfgoed.

Uniek ontwerp of vakmanschap: Het glas kan een uniek ontwerp hebben of gemaakt zijn met behulp van ambachtelijke technieken die tegenwoordig niet meer worden gebruikt. Het restaureren ervan biedt de mogelijkheid om deze speciale kenmerken te behouden en te bewonderen. Het kan dienen als een waardevol voorbeeld van ambachtelijk vakmanschap en een bron van inspiratie voor hedendaagse kunstenaars en ontwerpers.

Het is belangrijk op te merken dat niet alle gebroken glazen geschikt zijn om te worden gerestaureerd. Soms is de schade te groot of is het restauratieproces te complex of kostbaar. In dergelijke gevallen kan het raadzaam zijn om professioneel advies in te winnen voordat besloten wordt om tot restauratie over te gaan.

Delft bord

Dit bord had een lelijke, verouderde restauratie. Een nieuwe restauratie geeft het weer een fris uiterlijk.